Sherlock Holmes: Crimes & Punishments İnceleme
Her oyun türünün yavaş yavaş casual kesime kaydığı son senelerde, hasar gören en büyük türün adventure olduğunu söyleyebiliriz. The Walking Dead gibi sadece hikayeye odaklanan adventure oyunlarını dışarıda tutarsak türün acılar içinde olduğu ortada. Dedektifik oyunları içinse durum daha da kötü. Bu türü ayak tutmaya çalışan oyunlardan Sherlock Holmes yeteri kadar başarılı olmasa da her yeni oyunuyla kendini geliştirmeye devam ediyor.
“Ölenle ölünmüyor.”
The Testament of Sherlock Holmes ve önceki Sherlock oyunlarında sinematik anlatım son derece zayıftı.Crimes & Punishments ise bu yönünü geliştirerek oyuncuların karşısına çıkmaya çalışmış. Kısmen de başarılı olmuş.
Sherlock Holmes’ün yeni serüveninde tek bir hikaye yerine kitaplarda olduğu gibi ayrı ayrı davalarda zamanımızı geçiriyoruz. Bu davaların ortak yanıysa son derece gizemli, yani Sherlock’umuzun ilgisini çekecek türden olması. Davalar gerçekten oyuncunun ilgisini çekecek cinsten. Hepsi birbirinden farklı ve araştırmanız gereken birçok mekan ve sorgulamanız gereken bir sürü kişi var. Olayların akışı ve davaların çözülme aşaması da merakınızı dorukta tutmayı bazı yönlerden başarıyor.
Diyalogların da genel olarak başarılı olduğunu söyleyebilirim, fakat oyunun teknik yönleri tam anlamıyla keyif almanıza engel oluyor. Her diyalog seçiminden sonra siyah ekranın gelip gitmesi, ani bir şekilde gelişen önemli olayların ortasında uzun yükleme ekranlarının girmesi gibi oyun zevkinizi baltalayan birçok etmen var. Üstelik bunlar sadece hikayeyle ilgili belirttiğim sıkıntılar. İlerleyen satırlarda oyunun teknik anlamda ne derecede sorunlu olduğunu daha iyi anlayacaksınız.
“Ceketinde mektup olduğuna göre geçen hafta hastaydın.”
Diyaloğa girmediğiniz anlarda en çok yapacağınız şey kanıtları bulmak ve bir araya getirmek olacak. Oyun bu kısımda az önce söylediğim şekilde ikiye ayrılıyor. Olay mahaline gidip, kanıtları elde ettikten sonra sorgulama, analiz gibi diğer şeyleri yapmanızın ardından ipuçlarını birleştirmeniz gerekiyor. Kanıt bulma kısmı çeşitli mekaniklere ayrılsa da Crimes & Punishments bu konuda oyuncuyu zorlamamayı tercih etmiş. Yapmanız gereken şeyler genellikle gözünüzün önünde. Kanıtları bulup şüphelileri sorgulama, analiz etme, arşivde araştırma yapma, ufak mini oyunlarla kanıtlara ulaşma ve bu kanıtları birleştirme gibi önceki oyunlardan alışık olduğumuz mekanikler var.
Bu tip oynanış etmenlerinin yanında yenilikleri de beraberinde getiriyor Crimes & Punishments. İki farklı görüş modu bu yeniliklerin en önemlilerinden olsa da ne zaman bu görüşleri kullanacağınızın söylenmesi bazı oyuncuları rahatsız edebilir. İlk görüş modunda çevredeki gözden kaçırabileceğiniz detayları Sherlock’un ve oyuncunun görmesi sağlanıyor. İkinci mod ise eskiden var olan nesneleri kafanızda canlandırmanıza yarıyor. Fikir olarak oldukça güzel olsa da oyuncuya her türlü kolaylık sağlandığı için üstünde çok uğraşılmamış izlenimi uyandırdı. Bu özellikler biraz daha geliştirilse tadından yenmezmiş.
Bir diğer yeni oynanış mekaniğiniyse diyalog esnasında kullanıyorsunuz. Konuşmaya başladığınız bir kişiyi zamanı durdurarak inceleme imkanına sahipsiniz. Bu özelliği aktif hale getirdiğinizde kamera karşınızdakine yoğunlaşıyor ve imleci üzerinde gezdirerek Sherlock’un fark ettiği detayları anlamanızı sağlıyor. Ancak bu mekanik de casual oyuncu kesimine hitap etme uğruna biraz zarar görmüş. Kişinin üzerinde bulabileceğiniz detayların sağ tarafta (net olmasa da) sayıca ne kadar olduğunun gözükmesi ve daha fazla detay olmadığını anlamanız, Sherlock Holmes’ü bulmaca ağırlıklı oynamak isteyenleri rahatsız edebilir. Bu tip eksi yönleri kenara bıraktığımda kişi analizi en hoşuma giden yeniliklerden biri oldu. Buna benzer yeni özellikler Crimes & Punishments’ta gerçekten Sherlock Holmes’ü yönettiğinizi anlamanıza yarıyor.
Kanıtları topladık. Sıra geldi bunları birleştirmeye. Oyun kanıt bulma konusunda çizgisel olsa da iş sonuca varmaya geldiğinde beni etkilemeyi başardı. Topladığınız kanıtlar bir bölümde ipuçları olarak toplanıyor. İpuçlarından ikisini birleştirdiğinizde Sherlock ya bir sonuç ortaya çıkarıyor ya da iki sonuçtan birini seçmeniz için kararı size bırakıyor. Örnek olarak şüphelinin birinin cinayet silahını tuttuğunu ortaya çıkardınız. Silahı tutma sebebinin cinayet mi yoksa masumane bir davranış mı olduğuna sizin karar vermeniz gerekiyor. Bundan çok daha komplike seçimlerin olması, verdiğiniz bir kararın diğeriyle uyuşmaması ve dava sonucunun değişmesi gibi şeyler sayesinde kendinizi gerçekten bir dedektif gibi hissediyorsunuz.
Davanın sonuçlanma kısmıysa ipuçlarından çıktığınız izlenimlere göre oldukça farklılık gösteriyor. Bir kişiyi yanlış nedenle suçlayabilir veya asıl suçlunun gözden kaçmasına yol açabilirsiniz. Vardığınız sonucun doğru olup olmadığını öğrenmek size bırakılmış durumda. Koskoca Sherlock Holmes’ün o kadar dahice şey yaptıktan sonra yanlış sonuca varabilmesi biraz enteresan olsa da davaların birçok varyasyonla sonuçlanabilmesi oldukça hoş.
Dava sonucunda kararınızı netleştirdiğinizde oyun sizden bir seçim daha yapmanızı istiyor. Suçluyu kime teslim edeceğinizi kararlaştırmak gibi tamamen içgüdüsel vereceğiniz bu karar ne doğru ne de yanlış diyebileceğiniz türden. Farklı sonuçlara yol açtığı için oyun buradan bir artı kazanmayı başarıyor.
Kütük Dedektif
Davayı arkada bıraktığımıza göre oynanabilirlik ve diğer teknik detaylara geçelim. Sherlock Holmes oynanabilirlik anlamında son derece sorunlu. Crimes & Punishments, karakterinizi doğru dürüst kontrol edememek gibi en temel konuda bile sınıfta kalmış. Bunun yanında sırf çeşitlilik olsun diye konulan vasat mini aksiyon sahneleri çeşitliliği arttırmasına rağmen oyunun teknik olarak ne kadar kötü olduğunu gözler önüne seriyor.
Animasyonlar da keza Crimes & Punishments’ın en kötü yanlarından. Kütük karakter hareketlerinin üstüne kötü oynanabilirlik eklenince göz zevkinizin yerle bir olması mümkün. Seri, Crimes & Punishments ile yeni nesle geçmesine rağmen animasyon konusunda iki nesil önceden hallice duruyor.
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments teknik olarak fazlasıyla sıkıntılı olmasına rağmen grafiksel açıdan beklentilerimin üstüne çıkmayı başardı. Her ne kadar animasyonlar son derece kötü olsa da grafiklerin, özellikle yüz detayların fazlasıyla iyi olduğunu söyleyebilirim. Bir dedektiflik oyununun en önemli yanlarından olan karakter grafiklerinin üstünde fazlasıyla durulmuş. Oyun teknik olarak çekilmez olabilecekken karakter grafikleri durumu toparlamayı başararak adeta topu çizgiden çıkarmış.
“Biraz daha çabalamak lazım.”
Sherlock Holmes’ün önceki oyunları küçük bir kitleye hitap ediyordu. Crimes & Punishments ile bu durum tersine çevrilmeye çalışılmış. Sinematik yönün gelişmesi, yeni oynanış fikirleri gibi hoş özelliklere sahip olmasına rağmen teknik olarak yerlerde sürünmesi oyunu kimi zaman çekilmez kılabiliyor. Yine de dedektiflik oyunlarının aşığı olanların kaçırmayacağı, bu türle az çok ilgisi olanlarınsa keyifli saatler geçirebileceği bir oyun olmayı başarmış Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Yapımcı Frogwares’ın bir sonraki oyunda el atması gereken ilk şey teknik kısımlar. Stüdyo bunu da hallettiğinde Sherlock Holmes adventure oyunlarında yeni bir akım başlatabilir.
Kaynak:Tıkla
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder